Dogoterapia w przedszkolu

Dogoterapia w przedszkolach, czyli terapia dla dzieci z udziałem psów, zdobywa coraz większą popularność w Polsce. Współpraca z czworonogami może przynieść wiele korzyści dla rozwoju dzieci, zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i społecznym.

Dogoterapia to metoda pracy oparta na interakcjach między dziećmi a psami, które zostały specjalnie wyszkolone do pracy terapeutycznej. Uczestniczenie w zajęciach z dogoterapeutą może wpłynąć na poprawę samopoczucia dzieci, rozwój ich umiejętności komunikacyjnych oraz wzrost poczucia odpowiedzialności. Ponadto kontakt z czworonogami może pomóc dzieciom przełamać lęki oraz stres związany z obecnością innych osób.

Dogoterapia może być stosowana jako forma wsparcia dla dzieci z różnymi trudnościami, takimi jak zaburzenia emocjonalne, problemy ze snem czy trudności w adaptacji do grupy rówieśniczej. Współpraca z psami może również pomóc dzieciom z niepełnosprawnościami, takimi jak autyzm czy zespół Downa, w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem oraz rozwijaniu umiejętności społecznych.

 

Dogoterapia w przedszkolu – jak wyglądają zajęcia?

Zajęcia dogoterapeutyczne w przedszkolu prowadzone są przez specjalistów, którzy mają odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie w pracy z dziećmi i psami. Zazwyczaj na początku terapeuta przedstawia dzieciom psa, opowiada o jego cechach charakterystycznych oraz o tym, jak należy się z nim obchodzić. Następnie dzieci mają możliwość spędzenia czasu z psem, na przykład głaszcząc go, bawiąc się z nim czy uczestnicząc w różnych ćwiczeniach.

Podczas zajęć dogoterapeutycznych dzieci uczą się szanować zwierzęta oraz poznają zasady bezpiecznego zachowania się w ich towarzystwie. Ważnym elementem jest także rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – dzieci uczą się wyrażać swoje emocje oraz potrzeby za pomocą mowy ciała i gestów. Współpraca z psem może również wpłynąć na wzrost poczucia odpowiedzialności oraz na rozwój empatii.